سایت: 09125935871

طرز تهیه شله زرد با خورده برنج هاشمی 

طرز تهیه شله زرد با خورده برنج هاشمی 

شله زرد از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که اغلب در وعده عصرانه صرف می شود و به عنوان دسر نیز شناخته می شود. البته در بیشتر اوقات ما شله زرد را در مراسم های مذهبی صرف می کنیم و یا به عنوان نذری در بین مردم پخش می شود. شله زرد مانند عدس پلو و یا قیمه نثار در قزوین یک غذای کاملاً مناسبتی است و معمولاً در مقدار بالا پخته می شود. در ماه رمضان نیز شله زرد یکی از غذاهایی است که برای وعده افطار بسیار توصیه می شود و برای تامین نیازهای بدن در زمان روزه داری بسیار مناسب است.

شله زرد اصولاً با خورده برنج طبخ می شود و این برنج برای پختن این غذا از هر لحاظ مناسب و عالی است. خورده برنج هاشمی با عطر و طعم بی نظیری که دارد، می تواند گزینه مناسبی برای طبخ یک شله زرد خوش طعم باشد. بنابراین در ادامه به بیان طرز تهیه شله زرد با خورده برنج هاشمی می پردازیم. برنج هاشمی از درجه یک ترین برنج های ایرانی است که در وزن های مختلف در فروشگاه مجازی طایفه به فروش می رسد و شما می توانید برای خرید هر نوع برنجی که دارای کیفیت بالا باشد از جمله برنج هاشمی به سایت مجموعه طایفه مراجعه کنید.  

طرز تهیه شله زرد با خورده برنج هاشمی 

مواد لازم جهت پختن شله زرد با خورده برنج هاشمی ( برای چهار نفر) 

  • خورده برنج هاشمی: 2 لیوان 
  • گلاب: 2/1 لیوان 
  • شکر: 4 لیوان 
  • زعفران دم کرده: 2 قاشق غذاخوری 
  • کره: 100 گرم 
  • خلال بادام: 100 گرم 
  • نمک: 1 قاشق چایخوری 
  • دارچین: به مقدار لازم (به منظور تزیین) 

طرز تهیه شله زرد 

برای شروع برنج را در یک ظرف بزرگ بریزید و روی برنج آب بریزید. برنج را با دست زیر و رو کنید و آب برنج را خالی کنید. مجدداً بر روی برنج آب بریزید و دوباره آن را زیر و رو کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که آب برنج زلال و شفاف شود و سپس آب اضافی برنج را بیرون بریزید. گلاب را به همراه 1 لیوان آب به برنج اضافه کنید و ظرف برنج را به مدت 30 دقیقه به کناری بگذارید تا برنج خوب خیس بخورد. پس از گذشت این زمان، در قابلمه ای که برای پخت شله زرد مناسب دیده اید؛ 8 لیوان آب بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید.

ابتدا حرارت را افزایش دهید تا آب سریع تر به جوش آید و سپس مخلوط برنج، آب و گلاب را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید آب قابلمه کاملاً به نقطه جوش برسد و سپس حرارت را کاهش دهید تا برنج به خوبی پخته شود. اگر روی آب کف ایجاد شد ؛ آن ها را با کفگیر یا قاشق چوبی جمع کنید. بعد از گذشت مدت زمانی، چند دانه برنج را لای دندان خود بگذارید؛ اگر برنج نرم شده بود ولی کاملاً مغز پخت نشده بود و به اصطلاح برنج تماماً زیر دندان شما خرد نشد، شکر را به محتویات قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه شله زرد با خورده برنج هاشمی 

مواد داخل قابلمه را آنقدر هم بزنید تا ته نگیرند و بعد از حل شدن شکر نیز، به طور مداوم شله زرد خود را هم بزنید تا ته نگیرد. مقداری از خلال بادام ها را برای تزیین کنار بگذارید و باقی خلال بادام ها را داخل قابله بریزید. زعفران دم کرده را همراه کمی نمک به قابلمه شله زرد اضافه کنید. شله زرد را تا زمانی هم بزنید که به غلظت مطلوب برسد و اصطلاحاً به قوام برسد. مقداری از شله زرد را بچشید و اگر احساس کردید که غلظت آن مناسب است, کره را به شله زرد بیفزایید و بعد از گذشت 5 دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. اگر شله زرد شل بود و غلظت کافی را نداشت؛ اجازه بدهید که مدت بیشتری بر روی شعله گاز باشد و به خوبی پخته شود. البته توجه داشته باشید که در سنجیدن مقدار غلظت شله زرد زیاده روی نکنید؛ زیرا شله زرد بعد از سرد شدن نیز کمی سفت می شود و غلظت بیش از اندازه باعث می شود تا شله زرد شما آن نرمی و لطافت طبع را از دست بدهد. شله زرد را با دارچین، خلال بادام، پودر نارگیل یا خلال پسته تزیین کنید. شله زرد شما با خورده برنج هاشمی آماده سرو است.  

نکات کمکی برای پختن یک شله زرد بی نظیر 

1.یکی از مشکلاتی که اکثراً بعد از پخت شله زرد به آن برخورد می کنیم؛ اب انداختن شله زرد در یخچال است که موجب تغییر در ظاهر و طعم آن می شود. این آب انداختن به این دلیل است که آب موجود در شله زرد به طور کامل تبخیر نشده است. برای جلو گیری از این مشکل بعد از پخته شدن شله زرد و آماده شدن آن؛ یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و حرارت را کاهش دهید و به مدت یک ساعت آن را بر روی شعله قرار دهید. این کار باعث می شود که آب شله زرد کاملاً تبخیر شود. 

2.می توانید خلال بادام را خودتان در خانه تهیه کنید و از خلال بادام های آماده استفاده نکنید. برای این کار بادام ها را به مدت 30 دقیقه در آب قرار دهید تا خوب خیس بخورند. خیس خوردن بادام ها برای اینکه پوست قهوه ای رنگ آن ها به راحتی کنده شود، لازم است. بعد از گذشت این زمان، پوست بادام ها را بکنید و آن ها را خلالی خرد کنید. 

3.اگر می خواهید زعفران رنگ ببشتری به شله زرد بدهید، آن را قبل از شکر به شله زرد اضافه کنید. 

4.به هیچ عنوان در مرحله شست و شوی برنج از نمک استفاده نکنید.  

5. برای عطر بیشتر شله زرد به آن عرق هل اضافه کنید. 

6.بعد از خاموش کردن شعله گاز می توانید درب قابلمه را در دمکنی بپیچید و آن را بر روی قابلمه بگذارید تا بخار خود شله زرد داخل قابلمه بماند. این کار از ترک خوردن شله زرد هنگام سرد شدن آن جلوگیری می کند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *